Tuesday, October 19, 2010

1st lesson

Tahun 1998
             Aku suka betul bila bapak aku dan abang aku pasang kaset wings & search. Aku tanya bapak aku, susah dak nak main gitar. Bapak aku cakap, "x payah main la, buang masa ja". Satu hari, aku balik dari skolah. Masa 2 aku darjah 3. Skolah aku sesi petang masa 2. Balik ja skolah aku tgk ada sebijik gitar warna coklat kat atas kusyen. Aku tanya abang aku, gitar sapa. Dengan bongkak dia jwb, "gitar aku ar, ayah beli." hahaha. Muka dia x bleh blah masa 2. Aku buat freekick roberto carlos jgk budak ni. Tapi x pa, aku tetap seronok. Boleh aku cilok main gitar dia.
             Malam 2, aku ada kelas mengaji. Tapi aku buat-buat sakit perot.  Bukan sebab pa. Aku nk tuang mengaji quran, boleh aku main gitar abg aku. Snggp 2 aku kencing mak aku demi sebijik gitar. Tapi x pa. Blom akil baligh lagi. Dosa x kira lg. hahaha... Masanya sudah tiba, abg aku p tution, aku plak ponteng mngaji quran. Dapat ja gtar 2, aku budjet mcm terer ar.. Goreng semua tali, berdengung satu rumah. hahaha.. mak aku la org pertama menjerit. Pak aku steady ja lepak atas kusyen smbil isap rokok daun, "dia gelak, dia kata, bising aih adik, satg mak hingaq satg." Tp aku x pduli, aku bantai goreng lg. Smpai la abg aku balik dr tution, dia tgk gitar dia bergerak. Mgamok dia, dia kata tune gitar dia lari. Masa 2 aku pcaya ar. (Padahal pikiaq2 balik la ni, baru shari ada sbijik gitar dah tau tune lari ka dak. Kuajaq punya abg, kedekut. hahaha..)
            Selang beberapa hari, membe dia mai rumah ajar dia main gitar. Hari-hari aku tengok ja time depa main gitar. Tringin nk join, tp takut abang aku blasah aku. Dia x bagi aku blajaq gitar. X tau sebab pa. Lama2 keinginan aku nk blajaq gitar makin memuncak. Sampai satu tahap, aku sanggup p rumah membe abang aku 2, mintak dia ajaq aku main gitar. 2 la 1st lesson gitar aku. Lagu pertama aku blajaq, riff simple "smoke on the water-deep purple".  Hari-hari aku dok rumah, pegang gitar abg aku, main riff bangang 2. hahaha.. 2 la 1st lesson aku..

             Inilah mak dan ayah aku yang selalu bising bila aku goreng lagu 'smoke in the water". Anakmu ini nk mintak maaf. Kalau dulu kecik2 nakai yang amat sangat. Hahaha! Ayah aku peminat setia rod stewart ni.. Dia lagi ganas. Pegang gitar, nyanyi lagu "have you ever seen the rain" tapi gitar x bunyi, mulut ja dok nyanyi . Dia pernah kutuk aku, masa 2 aku form 4. Masa 2 lepas magrib, aku nk p skolah. Ada malam anugerah Kokurikulum kat skolah. Bapak aku heran, dia tnya psaipa ang bawak gitar malam2. Nak p mana. Aku abaq la. Ada performance kat skolah. bla bla bla.. Pastu dia tanya lg, "ang main pa"? Dengan bangga aku jwb' "lead gitar la ayah".. Dia kata, ang main bass dah la. AH! Bleh bawak gaduh ni aku cakap.. hahaha. Nasib baik la ada mak aku. Sgt supprtive. Ari khamis mesti bg duit lebih untuk aku jamming. hahaha

2 comments:

  1. haha...gila la duk kencing mak..

    anak bongsu sama kot...suka kencing mak bab ngaji quran...alasan sakit perot la...bajet standard reason...adik yg kt rumah tu pon sama...

    ReplyDelete
  2. hahaha... biasa lah... anak bongsu ni manja.. mak tau dah... saja ja buat2 cian.. haha

    ReplyDelete